top of page

Guide: Vælg den rigtige cykelslange, du spare watt og øger din komfort


Hvis du tror, at alle cykelslanger er ens, kan denne oversigt over de forskellige slanger på markedet komme som en overraskelse.


Cykelslanger kan tilbyde en af de bedste forbedringer pr. investeret krone, både når det kommer til vægtbesparelser og rullemodstand. Selvom vi hos Cyclescience Midtjylland er stor fortaler for tubeless setup, er der stadig helt klart en plads på markedet for en traditionel cykelslange. Nogle af de hurtigste slange- og dækkombinationer er lige så hurtige som de bedste tubeless-dæk derude, og her kommer man udenom besværet ved at opsætte tubeless-dæk.

Cykellang som ikke er godt hvis du vill optimere din performance på landenvejen da rullemodstanden er for stor

Kalssisk butyl cykelslanger

Det er den mest almindelige type cykelslange og dem, der kommer som standard på racercykler. Butyl cykelslanger er lavet af en elastomerisk polymer, der giver dem evnen til at strække sig og vende tilbage til deres oprindelige form. Typisk er de sorte i farven og er den billigste mulighed.



Latex cykelslange som er en hurtig og let cykelslange som kan bruges som marginal gain hvis du vil spare watt og vægt på cyklen

Latex Cykelslanger

Disse er lavet af et naturligt produkt med latexgummi, der typisk kommer fra gummitræer. Dette raffineres derefter og forarbejdes til inderslanger, der kommer i pink, blå eller grøn farve. En af de ting du skal være opmærksom på her er at en latex inderslange vil miste tryk over tid. En latex inderslange koster mere end en butyl inderslange.


TPU cykelslange er den lettest og hurtigste cykelsslange på markedet. som maksimere dine gains på som cykelrytter på landevejen

TPU Cykelslanger

Disse slanger er en nyere teknologisk udvikling på markedet for cykelslanger, med TPU, der står for Thermoplastic Polyurethane, et fleksibelt plastmateriale med en naturligt lav vægt. TPU inderslanger fås i mange forskellige farver, herunder gennemsigtig. Som altid kommer den nyeste teknologi, med en høj pris.





Hvad er de reelle forskelle mellem dem?

Ud over omkostningerne er der to hovedfaktorer, der adskiller disse forskellige slanger: vægten af hver type slange og rullemodstanden.


Vægtbesparelse og Rullemodstand

Den største forskel mellem de forskellige slanger er deres vægt. En typisk butyl inderslange vejer omkring 140 gram, afhængigt af størrelse og ventillængde. Ved at skifte til en latex inderslange vil vægten falde til cirka 85 gram, igen afhængigt af størrelse og ventillængde. Endelig kommer den dyreste mulighed, TPU slangen, med kun 25 gram pr. slange.

Selvom denne vægtbesparelse på overfladen måske ikke ser særlig vild ud, er forskellen mellem den tungeste og letteste slange omkring 115 gram, og når du har brug for en slange til begge hjul, kan det fordobles til 230 gram.

Denne vægtbesparelse er meget stor og gør det til den mest omkostningseffektive krone-per-gram-opgradering, du kan lave på din cykel. For omkring 500 kr. kan du næsten reducere 250gram vægt fra din cykel.


Rullemodstand og Effektivitet

Den anden tydelige forskel mellem de forskellige slanger er rullemodstand. Ifølge Bicycle Rolling Resistance, vil de bedste butyl inderslanger stadig give omkring tre watt mere rullemodstand end en TPU slange og fire watt mere end en latex slange. Af de tre varianter giver latexslanger den laveste rullemodstand, hvilket gør dem til den bedste slange når vi ser på rullemodstand.


Risiko for punktering og Levetid

Heldigvis er der ingen reelle forskelle i den virkelige verden mellem slangerne, når det kommer til punktering. Måling af en slanges modstand mod punkteringer uden for dækket kan vise nogle forskelle mellem materialerne. Men når de er monteret i et dæk, er det næsten identisk.


Komfort

Det er måske ikke noget, der umiddelbart kommer i tankerne, når man overvejer, hvilken inderslange man skal montere i sine dæk, men komforten varierer mærkbart baseret på slangen, du bruger. Dette skyldes, at en mere smidig slange vil give mindre modstand mod dækket, hvilket giver et mere eftergivende dæk. Ved samme dæktryk vil latex inderslanger give den bedste komfort, efterfulgt af TPU og butyl som det sidste valg.


Konklusion

Den rigtige inderslange vil være et personligt valg afhængigt af dine behov. Men for mig er vinderen som den bedste inderslange du kan montere på din cykel, TPU slangen. Selvom det er den dyreste, har den mærkbare fordele både med hensyn til effektivitet og rullemodstand, samt at den er let og kompakt at medbringe som reserve.

Uanset hvilken slange du ender med at sætte i dine dæk, har du nu en klarere forståelse af, hvad der opfylder dine behov.



Kilde



bottom of page